خانه محصولات کاربری سبد خرید0
آیا مصرف ویپ های یکبار مصرف مضر است؟

آیا مصرف ویپ های یکبار مصرف مضر است؟

ویپ‌‌های اِلف بار و ویپ‌‌های یکبار مصرف چه هستند؟

اِلف بار ها ویپ‌های یکبار مصرف (یا سیگارهای الکترونیکی) بسیار محبوبی هستند که در اندازه‌ها، طعم‌ها و سطوح نیکوتین مختلف موجودند. ویپ یکبار مصرف همان سیگار الکترونیکی است که فقط یک بار قابل استفاده بوده (تا زمانی که خالی شود) و سپس دور انداخته می شود. ویپ های یکبار مصرف به دلیل سهولت در استفاده، تنوع در طعم و راحتی به پرمصرف ترین ویپ ها در سال های اخیر تبدیل شده اند.

آیا ویپ‌‌های اِلف بار برای شما مضر هستند؟

پاسخی کوتاه به این سئوال این است که ویپ‌‌های الف بار تا %95 ایمن تر از سیگارهای سنتی هستند. با وجود اینکه نمی توان آنها را کاملاً بی ضرر تلقی کرد، این ویپ‌‌ها در مقایسه با سیگار گزینه ای به مراتب امن تر برای افراد سیگاری بالغ هستند.

هنگام پاسخ دادن به اینکه آیا ویپ های یکبار مصرف یا در این مورد، ویپ‌‌های الف بار برای سلامت شما مضر هستند یا خیر، مهم است که در نظر داشته باشیم که هر بحثی در مورد خطرات سلامتی ناشی از مصرف ویپ باید از مقایسه با سیگار شروع شود. ویپ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا جایگزین‌هایی کم‌خطر برای سیگار باشند، و مهم است که مصرف ویپ و سیگار را با هم مقایسه کنیم، زیرا اکثریت کسانی که ویپ صرف می‌‌کنند، سیگار می‌‌کشند یا قبلا می‌‌کشیدند.

با این اوصاف، اجازه دهید تا به برخی از مطالعات در مورد مصرف ویپ نگاه کنیم تا مشخص شود که آیا ویپ‌‌های اِلف بار و سایر ویپ های یکبار مصرف برای شما مضر هستند یا خیر.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان در یافته‌های خود بی‌تردید بوده است: این آژانس معتبر بریتانیایی می‌گوید «مصرف ویپ حداقل 95 درصد از سیگار کشیدن بی‌خطرتر است» و این که ویپ‌ها «نسبت به تنباکو برای سلامتی به طور قابل‌توجهی کمتر مضر هستند و این پتانسیل را دارند که به سیگاری‌ها در ترک سیگار کمک کنند». مطالعه برجسته کالج سلطنتی پزشکان در سال 2016 در مورد مصرف ویپ که توسط همان گروهی انجام شد که برای اولین بار ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان ریه را کشف کرد، به نتیجه‌‌ای مشابه نتیجه این آژانس رسید.

بیشتر مطالعات بر مصرف ویپ، سیگار کشیدن واستفاده از سیگار الکترونیکی را با هم مقایسه می‌کنند، و از تحقیقات ذکر شده در بالا می‌دانیم که ویپ‌ها 95 درصد کمتر از سیگار مضر هستند. با این حال، یک مطالعه در سال 2017 از این نظر منحصر به فرد است که نشانگرهای سلامت گروهی از مصرف کننده‌‌های ویپ را که قبلاً به مدت 3.5 سال هرگز سیگار نکشیده بودند، رصد کرد.

محققان به دقت شاخص‌های سلامت قلب، ریه و گردش خون را اندازه‌گیری کردند و آن‌ها را با همان نشانگرها در گروهی کنترل شده از افرادی که سیگار نمی‌کشیدند مقایسه کردند. یافته ها به طور یکسان مثبت بود. نشانگرهای سلامت مصرف کننده های ویپ از افراد غیرسیگاری بدتر نبودند – حتی در بین آنهایی که بیشترین مصرف را داشتند.

نویسندگان نوشتند: «اگرچه نمی‌توان احتمال بروز برخی آسیب‌ها را در مراحل بعدی رد کرد، اما این مطالعه هیچ گونه نگرانی در مورد سلامتی مصرف‌کنندگان نسبتاً جوانی که سیگار نمی‌کشیدند پس استفاده طولانی‌مدت از [ویپ‌ها] نشان نداد.»

به طور خلاصه، اگر سیگاری بوده و به دنبال ترک این عادت هستید، ویپ‌‌های اِلف بار و سایر ویپ های یکبار مصرف، جایگزین های عالی و آسانی هستند که می توانند به شما کمک کنند تا سیگار را برای همیشه ترک کنید. با این حال، اگر سیگار نمی‌کشید، استفاده از ویپ‌‌ها و ویپ‌‌های اِلف بار را به شما توصیه نمی‌‌کنیم.

آیا اِلف بار ها از سیگار بدتر هستند؟

قطعا ویپ‌‌های الف بار بدتر از سیگار نیستند. همانطور که در بالا مشخص کردیم، الف بار‌‌ها و سایر ویپ ها 95٪ کمتر از سیگار مضر هستند. با این حال، این مانع انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت نشده است.

یک ویدیو در تیک تاک که اخیرا منتشر شده و چندین میلیون بازدید به دست آورده است، منجر به مقایسه نادرست یک ویپ الف بار 600 با 48 تا 50 نخ سیگار در چندین رسانه بزرگ آنلاین شده است.

دکتر آنکار مادار، دندانپزشک مستقر در بریتانیا، در ویدیوی خود در تیک تاک خود چنین می گوید: «کشیدن یک گیک یا الف بار کامل معادل حدود 48 تا 50 نخ سیگار است. هر دوی این ویپ ها حاوی دو میلی گرم سالت نیکوتین هستند، بنابراین معادل 20 میلی گرم نیکوتین می‌‌شود.

اکنون توضیح خواهیم داد که چرا او اشتباه می‌‌کند و چرا این سخنان او گمراه کننده اند.

طبق آزمایشی که در دانشگاه ایالتی پن انجام شد، میانگین میزان نیکوتین تمام برندهای سیگاری که آنها آزمایش کردند 2/10 میلی گرم در هر سیگار بود. سیگارهای نیوپورت با 4/13 میلی گرم در هر سیگار، بیشترین میزان نیکوتین در بین هر برند آمریکایی آزمایش شده را داشتند. بنابراین، یک بسته سیگار به طور متوسط ​​حاوی 204 میلی گرم نیکوتین است (20 سیگار در 2/10میلی گرم).

یک الف بار در بریتانیا می تواند تا 2 درصد نیکوتین داشته باشد که معادل 20 میلی گرم در میلی لیتر است. با توجه به اینکه الف بار 600 (محبوب ترین مدل فروخته شده در بریتانیا و اروپا) دارای 2 میلی لیتر جویس است، کل محتوای نیکوتین برابر با 40 میلی گرم در هر الف بار (20 میلی گرم در میلی لیتر در 2 میلی لیتر) است. بدون در نظر گرفتن نرخ جذب نیکوتین هم در سیگار کشیدن و هم در مصرف ویپ، یک الف بار از نظر محتوای نیکوتین معادل حدود چهار نخ سیگار است.

با این حال، مقایسه به پایان نمی رسد. سیگارها به آتش کشیده می‌شوند و دود آن حاوی میزان مرگباری از مواد سرطان‌زا و ترکیبات آسیب‌رسان به ریه است. بخار حاصل از الف بار (یا هر سیگار الکترونیکی) فقط حاوی چند ماده شیمیایی در مقادیر ناچیز است. از طرف دیگر، 4000 ماده شیمیایی در دود تنباکو یک سیگار شناسایی شده است. از این 4000 ماده شیمیایی، بیش از 70 ماده شیمیایی مضر برای ایجاد، شروع یا ترویج سرطان شناخته شده اند.

آیا ویپ‌‌های الف بار و سایر ویپ های یکبار مصرف عوارض جانبی دارند؟

اگرچه سیگارهای الکترونیکی وسایل پزشکی نیستند، اما ممکن است برای مصرف کننده‌‌ها عوارض جانبی به همراه داشته باشند. مطالعات پزشکی و بررسی‌های رسمی زیادی برای مرجع عوارض جانبی مصرف ویپ وجود ندارند و بیشتر آنها بر سلامت کلی و مصرف ویپ تمرکز دارند. برای جبران آن، از گوگل و داده های ترافیکی جستجو استفاده شد تا مشاهده شود که چه عوارض جانبی بیشتر جستجو شده اند. پست‌ها و موضوعات رسانه‌های اجتماعی مانند موضوعات مرتبط با سلامتی انجمن‌های ویپ نیز ارجاع داده شدند. در نهایت، از آنجایی که ما در مجموعه گوگرد همگی از ویپ استفاده می‌‌کنیم، تجربیات ما به طور مداوم در حال افزایش است.

متداول ترین عوارض جانبی مصرف ویپ (که شامل الف بار هم می‌‌شود) عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم
  • احساس خستگی و بی‌‌حالی
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • سردرد
  • کاهش/افزایش وزن
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه

بسیاری از عوارض جانبی مشاهده شده از مصرف ویپ در واقع عوارض جانبی مصرف نیکوتین هستند و بسیاری از نمونه های بالا با درمان های جایگزین نیکوتین مورد تایید FDA مانند آدامس و چسب ها مشابه هستند.

با این حال، تعدادی از این عوارض جانبی مخصوص خود ویپ‌‌ها هستند. نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که ویپ ها محصولات بهداشتی نیستند. با این حال، در مقایسه با سیگار کشیدن، جایگزین ایمن تری می باشند.

اگر شما یکی از میلیون‌ها نفری هستید که از ویپ به‌عنوان جایگزینی برای سیگار کشیدن استفاده می‌کنند، باید عوارض جانبی خفیف ویپ ها را با خطرات مطلق کشیدن سیگار مقایسه کنید.

4 دیدگاه

  1. سلام.من سه هفته ویپ کشیدم العان ریه هام التهاب پیدا کرده 6بار دکتر رفتم سی تی گرفتم فقط امیدوارم مشکل جدی واسم بوجود نیاد قفسه سینه ام درد میکنه نفس تنگی گرفتم واقعا ریه هارو کباب میکنه نکشید که امکان مرگ وجود داره

    • درود بر شما
      در ویپ‌ها فلزاتی که وظیفه‌ی بخار کردن دارند از نوع‌های مختلفی تشکیل شده است و برخی از افراد مثلا به نیکل موجود در آن حساسیت دارند لذا حتماْ این مورد را که داخل کویلتان از چه فلزی استفاده شده را با پزشک خود مطرح بفرماید، امیدواریم سلامت شما بازگردد.
      در ضمن هیچ کجا گفته نشده که ویپ خوب است بلکه نوشته‌ها حاکی از این است که ویپ از دخانیات سنتی بهتر است و طبیعتاْ برای اشخاصی که هیچ دخانیات سنتی مصرف نمی‌کنند ویپ اصلا توصیه نمی‌شود.

  2. سلام آقا یه سوال داشتم
    من قبلنا تا حدود سه چهار ماه پیش سیگار می‌کشیدم که ولش کردمو نکشیدم ولی. همش دلم میخواد بکشم ولی می‌خوام الان از داد یکبار مصرف به عنوان جایگزینی استفاده کنم تا تموم شده بعدش دیگه نکشم آیا مشکلی ایجاد نمیکنه واسه یه بار؟

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×