خانه محصولات کاربری سبد خرید0
ویپ در بارداری

ویپ در بارداری

کشیدن ویپ (استفاده از سیگارهای الکترونیک) در دوران حاملگی و شیردهی خطرناک است. علاوه بر خطرهای ناشی از نیکوتین، سیگارهای الکترونیک حاوی مواد شیمیایی سمی دیگری نیز هستند که می‌تواند به شما و نوزاد در حال رشد، یا شیرخواره‌تان، آسیب بزند. تحقیقات بسیاری بر روی کشیدن ویپ در زمان بارداری در حال انجام است و تا کنون، نتایج مبتنی بر ایمن بودن آن، قانع‌کننده نبوده است.

کشیدن ویپ شباهت زیادی به کشیدن سیگار دارد، با این تفاوت که شما از سیگار الکترونیک (ای سیگارت)، بخار می‌کشید. برخی افراد فکر‌ می‌کنند این کار از سیگار کشیدن سالم‌تر است، و نسبتا هم این موضوع درست است.

آیا کشیدن ویپ در دوران حاملگی خطر دارد؟    

بله، دارد. به باور کالج آمریکایی زنان و زایمان، سیگار الکترونیک، جایگزین سالمی برای سیگار نیست و نباید در دوران حاملگی استفاده شود‌. مرکز کنترل بیماری نیز هشدار داده است که زنان حامله نباید ویپ بکشند. (همین‌طور جوانان، نوجوانان و بزرگسالانی که تا کنون از محصولات تنباکودار استفاده نکرده‌اند.)

مطالعات در خصوص کشیدن ویپ در دوران حاملگی در جریان است، اما ما با اطمینان می‌دانیم که هر فرمی از نیکوتین، می‌تواند بر روی مغز و ریه‌ نوزاد در حال رشد تاثیر بگذارد. علاوه‌ بر این، سیگارهای الکترونیک، حاوی هزاران ماده شیمیایی و مواد مختلف هستندکه ممکن است بر روی سلامت انسان تاثیری سو بگذارد.

مطالعات در جریان است اما در این‌جا، برخی دیگر از مواردی که می‌دانیم را آورده‌ایم:

  • علاوه بر نیکوتین، ممکن است مواد شیمیایی سمی دیگری نیز از سیگارهای الکترونیک وارد جریان خون شود و احتمالا از جفت عبور کند و به خون نوزاد برسد. از این مواد می‌توان به فلزات سنگین مضر (نظیر نیکل، قلع و سرب)، طعم‌دهنده‌ها و مواد‌ شیمیایی‌ سرطان‌زا نظیر نیتروزآمین‌ها، فرمالدهید و پروپیلن گلیکول (حلال مورد استفاده در ضدیخ‌ها) اشاره کرد.
  • شواهد روزافزونی حاکی از آن است که کشیدن ویپ در دوران بارداری (همانند کشیدن سیگار در این دوران)، احتمالا خطر پدیده کوچک برای سن‌باروری (SGA) در نوزادان را افزایش می‌دهد.
  • مطالعات حیوانی حاکی از آن است که ریه جنینی در حال رشد، با قرار گرفتن در معرض آئروسل‌های سیگار الکترونیک، آسیب می‌بیند.
  • ممکن است تاثیر سمی مواد طعم‌دهنده شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیک، بر سلول‌های رویانی بیشتر از سلول‌های بالغ باشد، که یعنی، احتمالا جنین در حال رشد، آسیب‌پذیرتر است.
  • طبق تحقیقات، سلامت مغز، ریه و عروق فرزندان مادرانی که در معرض ویپ‌های با یا بدون نیکوتین هستند، به طرز قابل‌ توجهی به خطر می‌افتد.

اگر کسی در خانواده‌تان ویپ می‌کشد، از او بخواهید در دوران حاملگی‌تان، بیرون خانه بکشد. اگر کسی از هم‌کارانتان ویپ می‌کشد، سعی کنید از بخار ویپ دوری کنید و ببینید سیاست اداره‌تان در این باره چگونه است. (اغلب ادارات اجازه کشیدن ویپ در داخل اداره را نمی‌دهند.)

نحوه عمل سیگارهای الکترونیک

سیگارهای الکترونیک یا e-cigs، دستگاه‌های کوچکی هستند که معمولا شبیه سیگار یا سیگار برگ هستند، اما ممکن است شبیه خودکار، چراغ‌قوه جیبی، USB فلش درایو یا سایر وسایل معمول هم باشند. به این وسایل، سیستم‌های الکترونیک دریافت نیکوتین (ENDS) می‌گویند. به کشیدن ویپ، جولینگ نیز می‌گویند.

سایر نام‌های سیگار الکترونیک:

  • ویپ
  • قلم ویپ
  • شبه‌سیگار
  • قلیان الکترونیک
  • قلم قلیان
  • ماد
  • تانک

اساس کار همه ‌آن‌ها، فارغ از نامی که دارند، یکسان است: هر دستگاه، حاوی یک کارتریج مایع است که به آن ای لیکوئید، ای جویس، یا جویس ویپ می‌گویند.        
المنتی در دستگاه وجود دارد که مایع را داغ کرده، بخاری تولید می‌کند که می‌توانید آن را از طریق یک دهنی بکشید. در بیشتر دستگاه‌ها، تنها پک زدن به ویپ، باعث فعال‌سازی انتشار بخار می‌شود.

آیا کشیدن ویپ سالم‌تر از کشیدن سیگار است؟

این‌گونه تبلیغ شده است که کشیدن ویپ سالم‌تر از کشیدن سیگار است. دلیلی که می‌آورند هم این است که کشیدن ویپ، مواجهه با محصولات حاصل از احتراق تنباکو را کاهش می‌دهد. ویپ ها، علاوه بر نیکوتین، حاوی مواد زیادی هستند که می‌تواند خطرناک باشد. البته این موضوع بیشتر در جویس های تقلبی وجود دارد. محققان هم‌چنان در حال پژوهش روی این موضوع هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، درباره سایر خطرات کشیدن ویپ، از قبیل موارد زیر، هشدار داده‌اند:

  • آسیب به ریه. سازمان غذا و دارو در حال بررسی مواد دخیل در آسیب‌های ریوی مرتبط با مصرف محصولات ویپ و سیگارهای الکترونیکی (EVALI) است. تا تاریخ فوریه ۲۰۲۰، ۲۸۰۰ مورد بستری در بیمارستان به دلیل محصولات ویپ و ۶۸ مورد مرگ گزارش شده است. FDA و CDC در خصوص عدم استفاده از محصولات ویپ حاوی تتراهیدروکانابینول (THC) و هر محصول ویپی که غیرقانونی تهیه می‌شود، هشدار داده‌اند. آن‌ها هم‌چنین دریافتند که ویتامین ای استات ماده‌ای است که ارتباطی قوی با موارد EVALI دارد. (در صورت استنشاق، ویتامین ای استات می‌تواند مانع از عملکرد ریه شود.)
  • تشنج. مواردی از تشنج در مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیک گزارش شده است که از عوارض جانبی بالقوه مسمومیت نیکوتین است. این موارد اغلب در جوانان و بزرگسالان جوان اتفاق افتاده است.
  • آتش‌سوزی. هرچند این مورد چندان شایع نیست، با این حال مواردی نیز از آتش گرفتن یا انفجار سیگارهای الکترونیک به دلیل مسائل مرتبط با باتری گزارش شده است‌. جهت جلوگیری از آتش‌سوزی یا انفجار باتری ویپ، FDA نکاتی را توصیه کرده است.

نکته: نیکوتین مایع که برای پرکردن سیگارهای الکترونیک استفاده می‌شود، به شدت سمی است و برای کودکان خطرناک است. می‌تواند در صورت بلع، کشنده و در صورت ریختن بر روی پوست، سمی باشد. اگر در خانه (یا در کیف‌‌تان) سیگار الکترونیک دارید، آن را دور از دسترس اطفال نگه‌دارید.

آیا سیگار الکترونیک می‌تواند به ترک سیگار کمک کند؟           
به طور قطع نمی‌دانیم. بعضی از تحقیقات از ایده استفاده از سیگار الکترونیک برای کمک به ترک سیگار، پشتیبانی می‌کنند اما متخصصان نگران این موضوع هستند که کسانی که با موفقیت سیگار را ترک کرده‌اند، به ویپ کشیدن ادامه دهند، که خطرات خاص خودش را دارد، نظیر مواجهه مستمر با نیکوتین و مواد شیمیایی سمی. خیلی‌ از افراد نیز، هم به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند و هم به ویپ کشیدن.

سازمان FDA، استفاده از ویپ در دوران حاملگی را توصیه نمیکند. هیچ مقدار ایمنی از نیکوتین برای کودک در حال رشد شما وجود ندارد.

در خصوص راه‌های ایمن ترک سیگار در دوارن بارداری، با کارشناس سلامت خود صحبت کنید. هم‌چنین می‌توانید به انجمن‌های مرکز نوزادانی بپیوندید که در آن مادرانی هستند که با سیگار کشیدن دست و پنجه نرم می‌کنند.

آیا کشیدن ویپ در دوران شیردهی خطرناک است؟

نیکوتین وارد شیر مادر می‌شود، بنابراین عاقلانه است که در دوران شیردهی از ویپ استفاده نشود. نیکوتین می‌تواند اثرات سویی بر نوزاد شیرخوارتان بگذارد، نظیر برهم زدن الگوی خواب نوزاد و احتمالا کاهش ذخیره شیرمادر.

اما اگر نمی‌توانید ترک کنید، به این معنی نیست که نباید به نوزادتان شیر دهید. شیرمادر هم‌چنان بهترین غذا برای نوزاد است.

به‌خاطر داشته باشید که قرار گرفتن در معرض دود سیگار، همانند بقایای دود سیگار بر روی مبلمان، لباس‌، دیوار و غیره، برای کودکان ضرر دارد.

سیگار و ویپ را اطراف نوزاد نکشید. این کار را بیرون انجام دهید‌. بعد از کشیدن ویپ و سیگار و قبل از برداشتن نوزاد، لباس‌هایتان را عوض کنید و دست‌هایتان را بشویید. هم‌چنین، وقتی نوزاد داخل ماشین است، سیگار یا ویپ نکشید.

آیا کشیدن ویپ تاثیری بر روی باروری دارد؟

نیکوتین، فارغ از نحوه دریافتش، بر روی باروری تاثیر می‌گذارد. تحقیقات روزافزونی بیانگر این هستند که کشیدن ویپ، به طور خاص، شانس شما را برای داشتن یک بارداری موفق کاهش می‌دهد.

مطالعات حیوانی نشان دادند که:

  • نیکوتین و مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیک، می‌تواند کاشت رویان در رحم را با مشکل مواجه کند.
  • آلاینده‌های موجود در سیگار الکترونیک (نظیر نیتروزآمین‌ها و دی‌اتیلن گلیکول)، ممکن است منجر به التهاب متابولیک و تغییرات ریوی و عصب‌شناختی شود که بر روی باروری اثر می‌گذارد. مواد سمی موجود در سیگارهای الکترونیک، می‌تواند به فولیکول‌های تخمدان آسیب بزند.
  • گمان می‌رود مواد شیمیایی نظیر پروپیلن گلیکول و گلیسرین گیاهی (مواد اصلی مایع سیگارهای الکترونیک)، باروری در بانوان را کاهش می‌دهد.
  • سیگارهای الکترونیک حاوی موادی هستند که در سیستم غدد درون‌ریز و هورمون‌ها اختلال ایجاد می‌کند و تاثیری سو بر اندام‌های تناسلی دارد.
  • طعم‌دهنده‌های موجود در مایع سیگارهای الکترونیک، غالبا از نیکوتین به تنهایی سمی‌تر هستند و اثری منفی بر اسپرم و حرکت آن دارند.
  • نکشیدن سیگار و ویپ طی حاملگی، کارهای بارزی هستند که می‌توانید برای حفظ سلامتی خود و رشد نوزادتان، انجام دهید. همچنین سعی کنید که اطلاعات بیشتری درباره نحوه داشتن حاملگی و نوازد سالم، کسب کنید.

 

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×