خانه محصولات کاربری سبد خرید0
PG و VG چیست؟ به همراه مقایسه

PG و VG چیست؟ به همراه مقایسه

VG و PG دو اصطلاح رایج مرتبط با جویس ها هستند. این دو اصطلاح شاید برای مبتدی‌ها کمی گیج‌کننده به نظر برسند ولی با شناخت این دو ماده می‌توانید تجربه‌ی بهتری هنگام ویپینگ داشته باشید.

PG و VG چه هستند؟

به زبان ساده:

  • PG و VG مایعات بی‌بو هستند که با طعم‌دهنده‌ها و نیکوتین ترکیب می‌شوند تا جویس تولید شود. مطلب جویس چیست را برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید.
  • هم PG و هم VG ازنظر فنی به دسته‌ی الکل‌های شیمیایی تعلق دارند (برخلاف نامشان، مست‌کننده نیستند). همچنین به‌عنوان الکل قندها نیز دسته‌بندی می‌شوند و در بسیاری از محصولات مصرفی به کار می‌روند.
  • هنگام گرم شدن بخار تولید می‌کنند که سبب استنشاق کردن آن‌ها می‌شود.
  • PG و VG روغن نیستند و نمی‌توانند باعث ایجاد مشکلات پزشکی مانند ذات‌الریه چربی شوند، بیماری که استنشاق روغن‌های واقعی ممکن است ایجاد کند.
  • این دو مایع درجه غلظت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و طعم کمی متفاوت دارند.
  • هنگام ویپ‌شدن، حس خاصی را در دهان و گلو ایجاد می‌کنند.
  • اکثر جویس های نوین دارای ترکیبی از این دو سیال هستند، اما نسبت ترکیب می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
  • برخی از ویپ‌های ساده فقط می‌توانند با سطح خاصی از PG و VG کار کنند.

اگر هنگام اولین استفاده نسبت اشتباهی از PG/VG را ترکیب کنید، ممکن است تجربه‌ی بدی برایتان ایجاد کند و باعث شود که از استفاده‌ی مجدد منصرف شوید، پس دقت کنید که سطح مناسبی از ترکیب را برای دستگاه خود انتخاب کنید.

حال می‌خواهیم هرکدام را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

پروپیلن گلیکول (PG)

ماده (PG) دقیقاً چیست؟

کلمه‌ی PG مخفف پروپیلن گلیکول (Propylene Glycol)، یک محصول جانبی نفتی است. این مایع هیچ بو یا رنگی ندارد و ویسکوزیته آن نسبت به VG کمتر است. هنگام ویپینگ سبب ایجاد حس ضربه گلو (throat hit) می‌شود که برخی از کاربران می‌گویند مشابه حسی است که هنگام کشیدن تنباکو تجربه می شود. همچنین طعم‌دهنده‌ی موثرتری نسبت به VG است و رایج‌ترین مایع سوسپانسیون برای کنسانتره طعم و نیکوتین است.

ماده PG در کجاها استفاده می‌شود؟

پروپیلن گلیکول در اقلام مختلف خانگی یافت می‌شود. به‌عنوان‌مثال:

  • اسپری تنفسی حاوی نیکوتین
  • خمیردندان و سایر محصولات بهداشت دهان و دندان
  • محصولات پزشکی که به‌صورت خوراکی، تزریقی یا به‌عنوان فرمولاسیون موضعی استفاده می‌شوند
  • غذای حیوانات خانگی (به‌استثنای غذای گربه)
  • محصولات زیبایی ازجمله آرایشی، شامپو و دستمال مرطوب کودک

آیا PG ماده ای ایمن است؟

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف خوراکی PG ایمن است و FDA استفاده از آن را به‌عنوان یک افزودنی غذایی «عموماً ایمن می داند». بااین‌حال، بیشتر مطالعات در مورد ایمنی پروپیلن گلیکول به‌جای مصرف آن به شکل آئروسل، بر روی مصرف خوراکی آن تمرکز دارند. از میان مطالعات محدودی که در مورد مصرف آن به شکل آئروسل وجود دارد، آزمایش طولانی مدتی است که در سال 1947 انجام شد و نشان داد استنشاق PG «کاملاً بی‌ضرر» است.

مطالعه‌ای در سال 2010 با بررسی PGE ها (مخلوطی از پروپیلن گلیکول و گلیکول اترها) نشان داد که مصرف آن‌ها خطر ابتلا به اختلالات تنفسی و ایمنی در کودکان، مانند آسم، تب یونجه و اگزما را افزایش می‌دهد. بااین‌حال، نتیجه‌گیری شد که احتمالاً گلیکول اترها دلیل این موضوع باشند و PGها نقشی ندارند. با بررسی شواهد، منطقی است که فرض کنیم PG برای استنشاق بی‌خطر است ولی نیاز به مطالعات جامع‌تری برای تأیید این موضوع وجود دارد.

گزارات نادرست زیادی در رسانه‌ها وجود دارند که ادعا می‌کنند PG استفاده‌شده در ضد یخ‌ها ماده‌ای سمی است. حال آن‌که دو نوع ضد یخ وجود دارد: سمی و غیر سمی. در ضد یخ سمی از ماده خطرناکی به نام اتیلن گلیکول استفاده می شود که این ماده در دستگاه‌های ویپینگ‌ استفاده نمی‌شود. ضد یخ بر پایه PG در ماشین‌آلات فرآوری مواد غذایی استفاده می شود زیرا استفاده از ضد یخ سمی در این ماشین‌آلات می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

درحالی‌که PG برای انسان بی‌خطر در نظر گرفته می شود و به عموماً برای سگ ها نیز به‌عنوان یک افزودنی غذایی ایمن در نظر گرفته می شود، با کم خونی هاینز بادی (Heinz body) در گربه ها مرتبط است. پس هنگام ویپینگ حواستان به گربه‌های اطراف باشد مخصوصاً اگر در جویس شما از PG زیادی استفاده شده است.

هنگام ویپینگ PG از چه مواردی باید اطلاع داشته باشم؟

برخی افراد احساس می‌کنند که مصرف مقدار زیادی از PG گلوی آن‌ها را آزار می‌دهد. حساسیت واقعی به PG نادر است، اما گزارش شده است. اگر بعد از استفاده از جویس مبتنی بر PG متوجه بثورات پوستی یا واکنش‌های ناخوشایند دیگری شدید، ممکن است آلرژی خفیف‌ نسبت به PG داشته باشید (نوع خفیف این آلرژی رایج‌تر است) و باید به‌جای آن از جویس با غلظت بالای VG استفاده کنید. بسیاری از فروشندگان نیز این گزینه را پیشنهاد می‌کنند.

شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از جویس حاوی پروپیلن گلیکول، علائم کم‌آبی بدن، مانند خشکی دهان، گلودرد و افزایش تشنگی است. توصیه می شود در چند هفته اول استفاده از ویپ خود بیش‌ازحد معمول آب و مایعات بنوشید. اگر بدن به‌درستی هیدراته شود، این علائم معمولاً از چند روز تا نهایتاً یک هفته ادامه می‌یابند زیرا بدن به پروپیلن گلیکول عادت می‌کند. توجه داشته باشید که هرگونه واکنش غیرمعمول در بدن لزوماً به دلیل مصرف PG نیست و می‌تواند عوارض جانبی ناشی از ترک سیگار باشد.

گلیسیرین گیاهی (VG)

ماده VG دقیقاً چیست؟

عبارت VG مخفف گلیسیرین گیاهی (Vegetable Glycerin) است که یک ماده شیمیایی طبیعی نیز هست و از روغن‌های گیاهی به دست می‌آید، بنابراین برای گیاهخواران ایمن است. اغلب در جویسها استفاده می شود تا به بخار حالتی «غلیظ» بدهد. ماده VG طعم کمی شیرین دارد و بسیار غلیظ‌تر از PG است. گلیسیرین گیاهی نسبت به پروپیلن گلیکول لطافت بیشتری به گلو می‌دهد و برای ویپینگ در دستگاه‌های ساب‌اهم مناسب‌تر است. با اینکه نیکوتین و طعم‌دهنده‌ها معمولاً در PG معلق هستند، اما برخی از فروشندگان VG را پیشنهاد می‌دهند زیرا می‌توان مخلوط‌های “100٪ VG” را تهیه نمود.

ماده (VG) در کجاها استفاده می‌شود؟

این ماده را هم مانند PG می‌توان در بسیاری از محصولات پزشکی، غذایی و مراقبت شخصی یافت. به‌عنوان‌مثال:

  • شیرین‌کننده به‌عنوان جایگزین قند
  • محصولات زیبایی، مانند مواد آرایشی، موس، بابل بث (صابون مایع مخصوص استحمام با ویژگی ایجاد حباب‌های زیاد)، افترشیو و دئودورانت ها
  • مواد غذایی حیوان خانگی
  • صابون و کرم دست
  • مواد غذایی مانند محصولات پخته‌شده، برای افزایش رطوبت
  • عامل غلیظ کننده در برخی از کرم‌های دارویی، قرص‌های کپسولی و ژله‌ها
  • خمیردندان و سایر محصولات مراقبت از دندان

آیا VG ایمن است؟

سازمان FDA ماده VG را در دسته‌ی «عموماً ایمن شناخته‌شده» طبقه‌بندی کرده است و به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از بی‌خطرترین مواد شناخته‌شده برای انسان در نظر گرفته می شود. ارزیابی SIDS نشان می‌دهد که در هنگام مصرف سمیت پایینی دارد و پتانسیل کمی برای تحریک پوست یا چشم دارد. این موارد همراه با استفاده گسترده از VG در غذا و دارو نشان می‌دهد که برای انسان ایمن است. بااین‌حال، مانند PG، مطالعات محدودی در مورد استنشاق VG وجود دارد.

مطالعه‌ای در سال 2008 در مورد سمیت استنشاق گلیسرول آئروسل شده صورت گرفت که خطرات حداقلی را نشان داد. ما می‌توانیم فرض کنیم که استفاده از VG در ویپینگ هیچ تأثیر جدی بر سلامتی ندارد، اما مانند PG، از مطالعات دقیق‌تر استقبال می‌کنیم.

توجه به این نکته مهم است که خطر آلرژی به گلیسیرین گیاهی بسیار کم است و آن را به یک جایگزین مفید برای افرادی تبدیل می‌کند که در هنگام ویپینگ جویسهای حاوی PG دچار مشکل می‌شوند. اگر به روغن پالم یا روغن نارگیل آلرژی دارید، VG می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اما این موضوع نسبتاً غیرمعمول است. احتمال دارد متابولیسم دیابتی‌ها هنگام VG دچار مشکلاتی شود، اما این مشکل در سطوحی که برای ویپینگ استفاده می شود وجود ندارد.

هنگام ویپینگ VG از چه مواردی باید اطلاع داشته باشم؟

افزایش غلظت VG عاملی است که می‌تواند عمر اتومایزر شما را سریع‌تر از جویس های دارای PG بیشتر کاهش دهد. مایعات با غلظت بالای VG، کویل‌ها را سریع‌تر مسدود می‌کنند و در برخی مخازن خاص، در صورت کارکرد، به‌خوبی کارایی ندارند. همچنین محصولات قدیمی مانند کلیرومایزرها که از کویل‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند، نسبت به مایعات دارای غلظت بالای VG حساسیست بیشتری دارند. مخزن‌های Nautilus و eGo ازجمله مخزن‌های شناخته‌شده‌تری هستند که در صورت استفاده از مایعات با غلظت بالای VG به‌خوبی کار نمی‌کنند.

مانند PG، شایع‌ترین عوارض جانبی ویپینگ جویس دارای غلظت بالای VG، کم‌آبی بدن است که خشکی دهان، گلودرد و افزایش تشنگی را شامل می‌شود. مجدداً، مقدار زیادی آب بنوشید و در صورت لزوم ویپینگ را برای مدتی کنار بگذارید.

چه نسبتی از VG/PG را باید استفاده کنم؟

پاسخ یکسانی برای همه وجود ندارد. این امر بستگی به نوع تجربه‌ای دارد که ترجیح می‌دهید هنگام ویپینگ کسب کنید. بسیاری از افراد از سطوح مختلف PG و VG برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند، به‌عنوان‌مثال:

  • ضربه گلو یا Throat Hit – اگر از Throat Hit شدید هنگام ویپینگ لذت می‌برید، یک ویپ با غلظت بالای PG برایتان مناسب است. ضربه در پشت گلو، چیزی است که بسیاری از سیگاری‌های سابق هوس می‌کنند و PG (همراه با نیکوتین) بیشتر از VG این مورد را فراهم می‌کند. PG طعمی نسبتا بهتر از VG دارد، بنابراین طعم کمی بهبود می‌یابد.
  • نرمی – مایع با غلظت بالای VG معمولاً احساس بسیار نرم‌تری در گلو ایجاد می‌کند و احساس دهانی مطلوب‌تر و غلیظ‌تری به فرد می‌دهد. طعم در مایعات VG اندکی کم می شود، اما می‌توان با افزایش توان خروجی دستگاه برای تولید بخار بیشتر، با این مشکل مقابله کرد؛ اما دقت کنید که بیش از محدوده ولتاژ/وات توصیه‌شده، توان خروجی دستگاه اتومایزر خود را افزایش ندهید، زیرا خطر درای هیت (زمانی اتفاق می‌افتد که پنبه یا سایر مواد فتیله‌ای در ویپ شما از جویس اشباع‌نشده باشد.) یا حتی آسیب رساندن به تجهیزات وجود دارد.
  • Stealth Vaping – اگر می‌خواهید ویپینگ بدون جلب‌توجه در انظار عمومی داشته باشید، مایع با غلظت بالای PG گزینه‌ی مناسب است؛ زیرا می‌تواند بخار کمتری هنگام بازدم تولید کند که این امر برای علاقه‌مندان به ویپینگ که دنبال جلب‌توجه نیستند، ایده‌آل است. بااین‌حال، همیشه باید در مکان‌های عمومی معقولانه رفتار کنیم. ویپینگ در مکان‌های خاص، مانند سالن‌های انتظار و وسایل نقلیه عمومی، اغلب غیرقانونی است و رفتار بدی تلقی می شود. ازآنجایی‌که ویپینگ نسبتاً جدید است، ما وظیفه‌داریم از افکار عمومی آگاه باشیم و مسئولانه رفتار کنیم.
  • کلاد چیسینگ یا همان دودبازی (Cloudchasing) – کلاد چیسینگ شامل بازدم ابرهای متراکم بخار است. حتی رویدادهای رقابتی مبتنی بر این فعالیت وجود دارد که در آن شخصی که بزرگ‌ترین ابرها را تولید می‌کند برنده می شود. اگر این مورد برایتان جذاب است، مایع با غلظت بالای VG تنها گزینه‌ی مناسب است – هر چه غلظت بالاتر باشد این کار بهتر انجام می‌شود.

چه تجهیزاتی را باید انتخاب کنم؟

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب جویس ویپ با غلظت بالای VG یا PG و کسب بهترین تجربه به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. همه‌چیز به تجهیزات شما بستگی دارد. اگر تجهیزات برای غلظت انتخابی شما مناسب نباشند، می‌تواند منجر به تحریک ناخوشایند گلو یا مشکلات فتیله‌ای شود که نتیجه ‌آن درای هیت است.

  • کلیرومایزرها – کلیرومایزر یکی از رایج‌ترین سبک‌های مخازن برای ویپینگ است که شامل مخازن سری timeless Aspire Nautilus می‌شود. این مخازن کویل‌هایی با مقاومت بالاتری دارند و معمولاً زیر 15 وات، ویپینگ را ممکن می‌کنند. کلیرومایزرها عموماً برای مایعات با غلظت بالای VG مناسب نیستند، زیرا کویل‌های آن‌ها به‌خوبی با مایع غلیظ سازگاری ندارند؛ و می‌تواند منجر به درای هیت ناخوشایند ناشی از سوختن پنبه شود. هنگام استفاده از این نوع مخزن توصیه می شود از مایع با غلظت بالای PG یا نسبت 50/50 استفاده کنید.
  • مخازن ساب اهم – به‌عنوان‌مثال مخزنی مانند سری SMOK TFV. این مخازن می‌توانند توان بسیار بیشتری نسبت به کلیرومایزرهای استاندارد مصرف کنند و طوری طراحی‌شده‌اند که به‌خوبی با جویس های غلظت بالای VG سازگار هستند. خودروی مسابقه‌ای را در نظر بگیرید که به اکتان با کارایی بالا در باک نیاز دارد. این مخازن که به قدرت باتری بالایی نیاز دارند، مانند یک ماشین پرمصرف، جویس را بسیار سریع‌تر مصرف می‌کنند.
  • قابل‌بازسازی – اگر ترجیح می‌دهید کویل‌هایتان را خودتان بسازید، آزادی بیشتری در نسبت ترکیب جویس خود دارید. بازهم به کویل‌هایی که استفاده می‌کنید بستگی دارد، اما نیازی نیست که در مورد خیس شدن صحیح فیتله‌ی پنبه‌ای خود نگران باشید. مثل همیشه، نسبت به ترجیحات شخصی مربوط می شود، اما استاندارد مقاومت کویل برای کویل‌های از پیش‌ساخته شده مشابه کویل‌های قابل‌بازسازی است. – کویل‌های ساب اهم برای مایع با غلظت بالای VG، کویل‌های با مقاومت بالاتر برای مایع با غلظت 50/50 یا غلظت بالای PG مناسب هستند.

نکاتی برای یافتن نسبت ترکیب مطلوب

بهترین راه برای یافتن «نقطه مطلوب» ترکیب PG/VG برای خود این است که خودتان با ساختن جویس های مختلف آزمایش انجام دهید. انجام این کار به طرز شگفت‌انگیزی آسان است و بسیار مقرون‌به‌صرفه است. شما می‌توانید این کار را با جزئیات بیشتری در راهنمای ساخت جویس در منزل ما مطالعه کنید، اما در اینجا مواردی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید:

  • Steeping – اگر جویس با غلظت بالای VG درست می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که steep شدن آن زمان زیادی می‌برد. این امر به‌ویژه مربوط به دستور تهیه‌های پیچیده چند طعم است. دستور تهیه‌های تک طعم با استفاده از نسبت بالاتر PG اغلب زمان کمتری برای steep شدن نیاز دارند و گاهی اوقات بلافاصله آماده می‌شوند.
  • طعم‌دهنده‌ها – اکثر کنسانتره های طعم‌دهنده موجود در PG معلق هستند. بهتر است که این موضوع را در هنگام ساخت جویسهای با غلظت بالای VG در نظر بگیریم زیرا هرچه مقدار طعم‌دهنده‌ی استفاده‌شده بیشتر باشد، غلظت VG کمتر می‌شود. امکان خرید طعم‌دهنده‌های معلق در VG نیز وجود دارد، اما رایج نیست.
  • رقیق کردن جویس: اگر جویس با نسبت VG بالا درست کرده‌اید، ممکن است کویل شما به دلیل نشت‌ مایع غلیظ چسبناک به آن دچار مشکل شود. اگر نمی‌خواهید از PG استفاده کنید، راه‌حل این است که مقداری آب مقطر برای کمک به رقیق شدن آن به جویس خود اضافه کنید (حدود یک قطره در هر ). این امر به پنبه کمک می‌کند تا مایع را سریع‌تر جذب کند. در مورد افزودن آب مقطر زیاده‌روی نکنید…… مقدار گفته‌شده کافی است.
  • جویس بدون طعم – می‌خواهید بدون هدر دادن منابع ارزشمند، نقطه مطلوب خود را پیدا کنید؟ سعی کنید VG و PG را در نسبت‌های مختلف مخلوط‌کنید. فقط با استفاده از مایع اصلی و چند بطری جویس پلاستیکی ارزان‌قیمت، می‌توانید ویسکوزیته بهینه جویس را برای تجهیزات خود بیابید و از درای هیت و نشت مایع جلوگیری کنید.

نتیجه‌گیری

درک اصول PG و VG بسیار آسان است. هر دو به روش‌های مختلفی کار می‌کنند و هرکدام مزایا و معایبی دارند. توصیه ما این است که با نسبت  شروع کنید، سپس ترکیب‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام‌یک برایتان مناسب‌تر است. مطمئن شوید که دستگاه ویپینگ شما با نسبت‌های مختلف سازگار است.

بسیاری از ویپرها دوست دارند از سطوح مختلف PG و VG در زمان‌های مختلف و در دستگاه‌ها و طعم‌های مختلف استفاده کنند. طعم‌های تنباکو، میوه‌ها و نوشیدنی‌ها اغلب با PG همخوانی دارند، زیرا تندی PG به‌خوبی با تارت یا گاز طعم‌دهنده ترکیب می‌شود. به‌طور مشابه، طعم‌های مبتنی بر خامه، کاستارد و ماست با VG سازگار هستند، زیرا طعم دهانی مطلوب‌تر و احساس دسری بیشتری ارائه می‌دهند. هیچ قانون ثابتی وجود ندارد، کاری را انجام دهید که به شما حس چشایی بهتری می‌دهد.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×