خانه محصولات کاربری سبد خرید0

چگونه ویپ را تمیز کنیم؟ نحوه تمیز کردن مخزن و کویل ویپ

ویپ خوب ویپی است که تمیز باشد

استفاده از ویپ تمیز، ساده‌ترین راه برای دست‌یابی به عملکرد مطلوب است. مواد تشکیل‌دهنده ایجویس معمولا لکه‌ای روی دستگاه شما به جا نمی‌گذارد، ولی انباشته شدن ته‌ماند ایجویس روی هم در نهایت عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گلیسیرین گیاهی، برخی جویس اسانس‌های تلخ و به ویژه ایجویس‌های شیرین به چسبناک کردن کویل معروف هستند. کویل کثیف و چسبناک طعم و حجم بخار را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بخار طعم سوختگی بدهد.

حتی اگر سر کویل را عوض کنید، ممکن است طعم ایجویس قبلی در دستگاه به جا بماند. این موضوع مخصوصا برای طعم‌های تنباکو، قهوه، منتول (نعنا)، دارچین و دیگر طعم‌های قوی مثل ملون، انگور یا شیرین بیان صادق است. تصور کنید ایجویس قهوه‌ که مزة انگور می‌دهد ویپ کنید. البته قصد توهین به دوست‌داران قهوه با طعم انگور را ندارم!

اگر ویپ‌تان نو باشد چطور؟ در این صورت اتومایزرها و مخازن گاها بوی روغن می‌دهند. این اجزا ممکن است کثیف به نظر نیایند، ولی این بو با آن‌ها خواهد بود. دستگاه شما چه نو باشد و چه استفاده شده، تمیز کردن صحیح آن روشی ساده جهت کسب اطمینان از دست‌یابی به بهترین تجربة ممکن است. خوشبختانه این روزها اکثر مخازن به راحتی تمیز می‌شوند، البته اگر مراحل را به درستی انجام دهید.

نحوه تمیز کردن مخزن ویپ

نحوه تمیز کردن مخزن ویپ

در مرحلة اول کویل را خارج کنید (دربارة تمیز کردن کویل بعدا توضیح داده می‌شود). در همین حال بقیه مخزن را هم جدا کنید. به نحوه اتصال اجزا به هم توجه کنید و محل قرارگیری هر جزء را به خاطر بسپارید. اجزا را منظم نگه دارید و هیچ قطعه‌ای را گم نکنید. هنگام انجام این کار می‌توانید از یک کاسه کوچک برای نگه‌داری قطعات استفاده کنید. به این ترتیب تمیز کردن مخزن با نظم و ترتیب بیشتری انجام می‌شود، ضمن اینکه با زیر و بم مخزن ویپ‌تان هم آشنا می‌شوید. راه‌های زیادی برای تمیز کردن مخزین ویپ وجود دارد، ولی این روش‌ها موثرتر هستند.

شست‌و‌شوی متداول (استاندارد)

اگر مخزن نسبتا تمیز باشد، استفاده از آب گرم به خوبی جواب می‌دهد. مخزن را خارج و قطعات آن را از هم جدا کنید. هر قسمت را زیر آب بگیرید و بعد با دستمال کاغذی خشک کنید. سپس قطعات را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شوند و اثری از قطرات و بخارات آب باقی نماند. اگر مخزن برای مدتی تمیز نشده باشد، ممکن است نیاز باشد یک مرحلة اضافه انجام دهید.

یک کاسه یا فنجان بردارید، آن را با آب پر کنید و حدود دو دقیقه در مایکروویو قرار دهید. در این فاصله، اجزای مخزن را در سینک بشویید تا فرایند تمیز کردن شروع شود. بعد کاسه را از مایکروویو خارج کنید و مخزن را درون آن قرار دهید.

اجازه دهید مخزن تا خنک شدن آب درون کاسه بماند، سپس آن را برای آخرین بار در سینک آب‌کشی کنید. مخزن را به آرامی و با دقت با دستمال کاغذی خشک کنید. آن را کنار بگذارید تا کاملا خشک شود. همچنین می‌توانید از سشوار برای تسریع این مرحله استفاده کنید، ولی گرمای بیش از حد می‌تواند به طور بالقوه به اورینگ‌ها آسیب برساند.

شست‌وشو با پروپیلن گلیکول

می‌توانید مخزن را به جای آب در پروپیلن گلیکول خیس کنید. یک کاسه یا فنجان را با پروپیلن گلیکول پر کنید و مخزن را به مدت یک یا دو ساعت درون آن قرار دهید. از گلیسیرین گیاهی استفاده نکنید، چرا که این مایع غلیظ‌تر است و تمیز کردن مخزن با آن دشوارتر خواهد بود.

پس از خیساندن مخزن در پروپیلن گلیکول، آن را روی یک دستمال قرار دهید تا خشک شود. از آن‌جایی که پروپیلن گلیکول یک حلال بسیار خوب برای طعم و مزه می‌باشد، این روش برای از بین بردن طعم به جا مانده عالی است.

شست‌وشو با عوامل پاک‌کننده

اگر همچنان به دنبال نتیجه بهتر هستید و می‌خواهید مخزن بهتر تمیز شود، می‌توانید از برخی مواد ساده که در خانه دارید استفاده کنید. حتما پس از استفاده از این مواد مخزن را کاملا آب‌کشی کنید و اجازه دهید خشک شود.

  • جوش شیرین یک ماده پاک‌کننده خوب است که می‌تواند موجب درخشندگی مخزن شود.
  • اتانول، که با نام الکل اتیل هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از مواد پاک‌کنندة بسیار موثر است. اتانول را با ایزوپروپیل الکل که نباید درون مخزن ریخته شود اشتباه نگیرید.
  • سرکه یک ماده پاک‌کننده اسیدی قوی است، اما پس از استفاده حتما باید آب‌کشی شود تا بوی آن در مخزن باقی نماند.

برخی از ویپرها ترجیح می‌دهند به جای این مواد از کمی مایع ظرف‌شویی یا آب‌لیمو به همراه آب استفاده کنند. باز هم تکرار می‌کنم، به یاد داشته باشید که به خوبی مخزن را آب‌کشی کنید چرا که ویپ کردن مایع ظرف‌شویی احتمالا بدتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

پاک‌کننده اولتراسونیک

اگر می‌خواهید مخزن ویپ‌تان را تا بیشترین حد ممکن تمیز کنید، به یک پاک‌کنندة اولتراسونیک نیاز دارید. امروزه ویپرها در سراسر دنیا از این پاک‌کننده که معمولا برای تمیز کردن جواهرات و فلزات گران‌بها مورد استفاده قرار می‌گیرد، جهت پاک کردن اتومایزر ویپ استفاده می‌کنند. البته شما نیازی به پاک‌کنندة مخصوص ویپ ندارید، پاک‌کننده‌هایی که می‌توانند در سیکل‌های ده دقیقه‌ای استفاده شوند برای این منظور مناسب هستند.

استفاده از پاک‌کننده اولتراسونیک پیچیده نیست. کافی است دستگاه را با آب پر کنید و تمام اجزای مخزن را درون آن قرار دهید تا همه چیز تمیز شود. شما می‌توانید چند قطره مایع ظرف‌شویی به پاک‌کننده اولتراسونیک اضافه کنید، البته این کار ضروری نیست. فقط کافی است مخزن را یک بار دیگر آب‌کشی کنید و بگذارید خشک شود.

نحوه تمیز کردن کویل

نحوه تمیز کردن کویل

تمیز کردن کویل کمی پیچیده‌تر است. کویل‌های قابل تعویض دو نوع دارند: کویل‌هایی که به صورت سری روی مخزن قرار می‌گیرند، این کویل‌ها درون یک محفظه فلزی کوچک قرار دارند و دارای فیتیله هستند؛ و کویل‌های قابل تعمیر که مصرف‌کننده را ملزم به نصب و قرار دادن فیتیله می‌کند. شیوه تمیز کردن این دو نوع کویل بسیار متفاوت است.

کویل‌های قابل تعویض

این امکان در عمل وجود دارد که کویل‌های قابل تعویض را که با مخزن ساب اهم و کلیرومایزر عرضه می‌شوند تمیز کرد، ولی این کار کویل را به حالت اولیه برنمی‌گرداند. در بهترین حالت می‌توانید چند روز بیشتر از کویل کار بکشید. دلیل آن هم وجود فیتیله در این نوع است. بگذارید کویل کثیف خیس بخورد، آبی که از میان آن عبور می‌کند مقداری از پسماندها را از بین می‌برد ولی نه کاملا. همچنین باید منتظر بمانید تا آب کاملا تبخیر شود که ممکن است کمی طول بکشد.

اگر همچنان به دنبال تمیز کردن کویل هستید، می‌توانید از روش قدیمی خیساندن و آب‌کشی کردن استفاده کنید.

  • بگذارید کویل برای حداقل چند ساعت در اتانول یا سرکه خیس بخورد.
  • آن را زیر شیر آب بگیرید و آب‌کشی کنید.
  • یک بار دیگر آن را با آب مقطر آب‌کشی کنید.
  • از سمت باز کویل فوت کنید (هوا بدمید) تا آب وارد سوراخ های فیتیله شود.
  • کویل را کنار بگذارید تا آب کاملا تبخیر شود.

قرار دادن کویل در مقابل خورشید یا هیتر به خشک شدن آن سرعت می‌بخشد ولی همچنان زمان می‌برد. پس از آن می‌بینید که فیتیله‌ها خیلی بهتر به نظر می‌رسند، ولی خیلی امیدوار نشوید. علی‌رغم این ظاهر جدید، همچنان لازم است که به زودی کویل را عوض کنید.

کویل‌های قابل تعمیر

اگر از اتومایزر قابل تعمیر استفاده می‌کنید، نه تنها می‌توانید کویل را تمیز کنید بلکه در واقع باید آن را تمیز کنید! کویل کثیف برای تولید طعم و بخار به سرعت دچار مشکل می‌شود. اما چند مرحلة ساده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را طی کنید و در کمترین زمان ممکن کویل‌تان را تا حد نو تمیز کنید.

اولین کاری که باید بکنید خارج کردن فیتیله از کویل است تا از سوختن آن جلوگیری کنید. اگر وضع کویل خیلی بد نیست، یک شعله کوچک کار را راه می‌اندازد. دکمة اشتعال را چند بار فشار دهید تا ایجویس باقی‌مانده از بین برود. اجازه دهید کویل خنک شود و دوباره فیتیله را جا بزنید.

اما اگر قبلا چندین بار این کار را انجام داده‌اید، ممکن است دیگر کارساز نباشد. در این صورت می‌توانید مراحل زیر را برای تمیزتر کردن کویل انجام دهید.

  • فیتیله را از کویل خارج کنید.
  • کویل را کمی در معرض شعله قرار دهید (اجازه ندهید خیلی داغ و برافروخته شود).
  • اتومایزر را از ماد جدا کنید.
  • زیر جریان آب قرار دهید.
  • آن را به آرامی با یک مسواک یا ابزار مخصوص تمیز کردن کویل تمیز کنید.
  • یک بار دیگر آب‌کشی کنید.
  • در نهایت باز هم آن را مشتعل کنید تا قطرات باقی‌ماندة آب از بین برود.

هنگام تمیز کردن کویل با مسواک می‌توانید از کمی مایع ظرف‌شویی نیز استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید که کاملا با آب داغ آب‌کشی کنید. اگر کویل همچنان کثیف است یا کیفیت طعم به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است، پس وقت آن رسیده است که اتومایزر را تعویض کنید. تمیز کردن صحیح کویل عمر آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، اما در برخی مواقع استفاده طولانی و مکرر آن را از بین می‌برد.

نحوه تمیز کردن ویپ قلمی

نحوه تمیز کردن ویپ قلمی

اگر مخزن ویپ شما از بخش قلمی جدا می‌شود، رعایت نکات مربوط به تمیز کردن مخزن کافی است. تمیز نگه داشتن قسمت باتری هم مهم است، البته دقت کنید که با آب تماس پیدا نکند. استفاده روزمره از یک دستمال نرم بسنده می‌کند و لکه‌ها را نیز می‌توان با استفاده از یک دستمال مرطوب پاک کرد. فقط دقت کنید که دکمه‌ها و پورت شارژ خیس نشوند.

در مورد ویپ‌های ساده که به صورت یک تکه هستند، همه چیز کمی پیچیده می‌شود. حتی اگر سعی کنید دستگاه را با دقت بشویید، از آن‌جایی که وسایل الکترونیکی با آب سازگاری ندارند خیلی از موارد ممکن است درست پیش نرود. ایمن‌ترین و ساده‌ترین روش تمیز کردن ویپ‌های AIO استفاده از گوش‌ پاک‌کن است. یک گوش ‌پاک‌کن را به پروپیلن گلیکول یا آب مقطر آغشته کنید و با آن داخل مخزن را کاملا تمیز کنید. برای کسب نتیجه بهتر این کار را با گوش پاک‌کن خشک نیز تکرار کنید. به این ترتیب شما می‌توانید بیشتر مواد باقی‌مانده به شکل موثرتری پاک کنید.

نحوه عوض کردن ایجویس

نحوه عوض کردن ایجویس

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که می‌توان برندهای مختلف ایجویس را با هم مخلوط کرد. البته اینکه طعم ایجویس مخلوط را دوست دارید یا خیر بحث متفاوتی است. برای اکثر مردم، تمیز کردن کامل ویپ هنگام عوض کردن ایجویس سخت به نظر می‌رسد. آیا تمیز کردن مخزن هنگام عوض کردن ایجویس ضروری است؟ نباید باشد.

اگر پیش از عوض کردن ایجویس تمام ایجویس داخل مخزن را مصرف کرده باشید، زمان زیادی طول نمی‌کشد تا طعم قبلی کاملا از بین برود. در واقع در صورت استعمال طعم‌های مشابه، پک‌های بعد از عوض کردن ایجویس ممکن است بسیار خوش‌طعم باشند. ولی اگر طعم ایجویس‌ها خیلی متفاوت باشد، احتمال اینکه از طعم مخلوط آن‌ها لذت ببرید کم است. برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید چنین عمل کنید.

تمام ایجویس داخل مخزن را خالی کنید و چند پک کوتاه بزنید تا فیتیله‌ها خشک شوند. بیشتر از 3-4 پک نزنید تا بخار خشک تولید نشود. اگر توان دستگاه‌تان قابل تنظیم است، با کاهش سطح توان می‌توان ایمنی را افزایش داد. وقتی فیتیله‌ها خشک می‌شوند تغییر طعم بسیار سریع‌تر رخ می‌دهد. البته همچنان ممکن است چند پک با طعم مخلوط تجربه کنید.

یکی دیگر از ترفندهای از بین بردن طعم ایجویس باقی‌مانده در فیتیله این است که هنگام روشن کردن دستگاه به قسمت دهانی (لبی) ضربه بزنید. با این کار آخرین قطرات باقی‌مانده از ایجویس تبخیر می‌شود. این ترفند مفید واقع می‌شود، اما لازم است آن را با توان کم به کار ببرید تا منجر به سوختن فیتیله نشود.

این پروسه برای کسانی که از اتومایزر چکه‌ای استفاده می‌کنند ساده‌تر است. در واقع اتومایزرهای RDA موثرترین عملکرد را برای تغییر طعم دارند. کافی است درپوش بالایی را بردارید و هنگام روشن کردن دستگاه روی کویل فوت کنید. خواهید دید که فیتیله خشک و دوباره سفید می‌شود، البته در انجام این کار زیاده‌روی نکنید که فیتیله نسوزد. مقداری از ایجویس جدید را روی کویل بچکانید و ویپ کنید.

برای کسب نتیجة بهتر می‌توانید بین دو ایجویس از یک ایجویس با طعم پایه استفاده کنید. این روش هم برای مخزن و هم برای نوع RDA جواب می‌دهد و باعث حذف موثرتر طعم باقی‌مانده می‌شود.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×