خانه محصولات کاربری سبد خرید0
راهنمای ساخت کویل برای ویپ

راهنمای ساخت کویل برای ویپ

ساختن کویل هنریست که هر ویپر به اهمیت آن آگاه است. هنر ساخت یک کویل عالی به دانش، زمان و تمرین بسیار نیاز دارد. دلایلی که ساختن کویل دستی به این محبوبیت فعلی رسیده است این دو دلیل هستند؛ اول اینکه هزینه ی آن در بلند مدت کمتر است، و دوم اینکه به لطف قابلیت های کاستوم شده کویل تجربه استفاده از ویپ میتواند به کلی ارتقا یابد. به طور کلی، این کار یک سرگرمی لذت بخش است که به شما این امکان را می دهد تا طعم و احساس ویپ خود را کاملا کنترل کنید. پس بیایید وارد دنیای ساخت کویل شویم.

قبل از ساختن کویل شخصی خودتان، شما باید اطلاعات جامعی از قانون اهم و امنیت باتری داشته باشید.

ابزارهای لازم برای ساخت اولین کویل

قبل از اینکه شروع به ساخت یک کویل کنیم، ضروری است تا شما تمامی ابزار لازم را در اختیار داشته باشید. کیت ساخت کویل شامل همه وسایلی است که شما نیاز خواهید داشت، و هر سازنده کویل باید یکی از این کیت ها را داشته باشد.

در پایین، لیست کاملی از ابزاری که شما نیاز دارید آورده شده است:

  • سیم مقاومت – کانتال، فولاد ضدزنگ، نیکل، نیکروم، تیتانیوم
  • دستگاه برش فلاش – سیم‌برشهایی با دقت بسیار بالا برای برشها نزدیک و منظم
  • موچینهای با نوک سرامیکی – برای از بین بردن نقاط داغ و برخی کارهای دیگر
  • میله فلزی کوتاه – ترجیحا یک پیچ‌گوشتی به اندازه کافی نازک و مناسب برای کویلی
  • پنبه ارگانیک – یا هر ماده فتیله ای مشابه
  • قیچی – برای بریدن پنبه فتیله ای

در ادامه، برخی ابزارآلات جانبی دیگر نیز که میتوانند به تجربه ساخت کویل کمک کنند نیز آورده شده اند:

  • اهم متر – یا هر وسیله دیگری که میزان مقاومت را اندازه گیری کند
  • ابزار کویل کن – برای اینکه راحتتر سیم ها را بپیچانید
  • یک دستگاه اضافی ویپ – تا به این صورت در حین ساخت کویل از تجربه ویپ کردن غافل نشوید.

انواع سیم

به طول کلی، پنج نوع سیم وجود دارد که برای ساخت کویل از آنها استفاده می شود. در میان این پنج نوع سیم، فقط سیم فولادی ضد زنگ می‌تواند هم برای ویپ مبتنی بر وات و هم ویپ مبتنی بر دما استفاده شود. این فلز یک شاهکار بی‌نظیر است.

با این حال، هر سیم از نظر طعم، کیفیت ابر، زمان افزایش (درجه گرم شدن) و کاربر پسند بودن، تجربه ویپینگ ویژه ای را ارائه می دهد. اجازه دهید به جزئیات هر یک از این پنج مورد بپردازیم.

کانتال (Kanthal)

سیم کانتال که فقط برای ویپ مبتنی بر قدرت وات مناسب است، از آلیاژ آهن و آلومینیوم فریتی ساخته شده است. این رول سیم به دلیل وجود آلومینیوم در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی مصون است. کانتال را نمی توان برای ویپ حالت کنترل دما استفاده کرد. سهولت کار با کانتال و دستکاری آن، آن را به گزینه ای عالی برای کسانیکه به تازگی شروع به ساخت کویل کرده اند تبدیل می کند. این نوع سیم به اندازه‌ای نرم است که بدون زحمت قالب‌گیری شود، اما آنقدر سفت است که شکل کویل را حفظ کند. به این دلایل، کانتال رایج ترین سیم خریداری شده در بین انواع سیم ها است.

مزایا

  • ساخته شده برای رنج وسیعی از قدرت وات
  • می توان از آن در مادهای مکانیکی استفاده کرد
  • کارکردن و پیچیدن آن بسیار آسان است
  • می توان شکل خود را حفظ کند
  • معمولا در بازار موجود است
  • بسیار مقرون به صرفه است

معایب

  • در مادهای کنترل دما نمیتوان از آن استفاده کرد

نیکروم (Nichrome)

خواص و ویژگی های نیکروم بسیار شبیه به کانتال است، با این حال نیکروم مقاومت کمتر و زمان افزایش دمای سریع تری دارد. همچنین قالب گیری آن آسان است اما به اندازه کافی محکم است تا شکل خود را حفظ کند. با این حال، دمای ذوب پایین نیکروم ممکن است باعث ایجاد برخی شرایط نامطلوب شود – مانند ذوب شدن در صورت خشک سوختن. هیچ کس دوست ندارد مخزن ویپ به فلز ذوب شده بچسبد! (برای جلوگیری از این امر، توصیه می شود به تدریج وات را هنگام ویپینگ افزایش دهید). به همین دلیل، نیکروم ممکن است بهترین انتخاب برای مبتدیان نباشد.

مزایا

  • زمان افزایش دمای سریعتر (یعنی زمان انتظار کوتاه‌تری بین روشن کردن ویپ و استنشاق آن وجود دارد)
  • تقریبا کار با آن آسان است
  • شکل خود را می تواند حفظ کند

معایب

  • وجود نیکل در آن ممکن است باعث مسمومیت شود
  • درجه ذوب آن پایین است
  • به آسانی در بازار قابل دسترس نیست

فولاد ضدزنگ

فولاد ضد زنگ از ترکیب کروم، نیکل و کربن ساخته می‌شود. این آلیاژ در درجه خلوص متفاوتی با درصدهای متفاوتی از فلزات مختلف وجود دارد. رایج ترین گرید مورد استفاده برای سیم ویپ مبتنی بر فولاد ضد زنگ SS درجه 316 است که در صنایع پزشکی، دارویی و غذایی نیز استفاده می شود.

مزایا

  • سازگار با هر دو حالت ویپینگ (TC و WC)
  • زمان افزایش سریعتر دما در مقایسه با کانتال
  • آسان برای استفاده و رسیدگی
  • شکل خود را می تواند حفظ کند

معایب

  • وجود نیکل ممکن است باعث مسمومیت شود
  • بعضی اوقات یافتن آن در بازار دشوار است

نیکل

سیم‌های ویپ نیکل از نیکل خالص ساخته شده‌اند و با نام Ni200 شناخته می‌شوند. این نوع سیم به دلیل استفاده از آن در حالت ویپینگ حالت کنترل دما معروف است. با این حال، استفاده از سیم نیکل دارای معایبی است. اولاً، نرمی بیش از حد آن، حفظ شکل کویل را دشوار می کند. ثانیاً، شکنندگی آن می‌تواند باعث تغییر شکل کویل‌ها حتی با کوچک‌ترین لمس شود و از این رو کار شما را برای ساختن کویل دشوار می کند. در نهایت، نیکل در دمای بالا محتوای سرطان زا آزاد می کند که ممکن است به بدن انسان آسیب برساند. لازم به ذکر است در حالی که هم فولاد ضد زنگ و هم سیم نیکل حاوی نیکل هستند، وجود نیکل کمتر، فولاد ضد زنگ را به گزینه ای امن تر تبدیل می کند.

مزایا

  • سازگار با ویپینگ کنترل دما
  • به راحتی در بازار در دسترس است

معایب

  • کار با آن دشوار است چون سیم شکل خود را حفظ نمیکند
  • ممکن است برای سلامتی بدن خطرناک باشد چون که نیکل خالص در آن به کار رفته است

تیتانیوم

هنگام استفاده از سیم تیتانیوم برای ساخت کویل، نگرانی های ایمنی خاصی باید در نظر گرفته شود. در دماهای بالا، این سیم می تواند با اکسیژن واکنش داده و دی اکسید تیتانیوم تولید کند، ماده ای سمی که برای انسان مناسب نیست. همچنین تیتانیوم یک ماده قابل اشتعال است و شعله آن به سختی خاموش می‌شود. اساساً سیم‌های تیتانیوم خطرات بالقوه بسیار زیادی دارند، بنابراین بهتر است تا زمانی که تجربه بیشتری در ویپینگ ندارید از آن اجتناب کنید. به علاوه، گزینه های جایگزین بسیار بهتری وجود دارد!

مزایا

  • با ویپینگ کنترل دما سازگار است
  • استفاده از آن آسان است
  • شکل خود را حفظ میکند

معایب

  • ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد
  • ریسک شعله‌ور شدن دارد
  • عموما در بازار موجود نیست

چیزهایی که قبل از شروع کار باید بدانید

قبل از اینکه خود را در دنیای ساخت کویل غرق کنید، پیش نیازهایی وجود دارد که برای کسب نتیجه ای مناسب و ایمن ضروری است. اولاً، دانش قوی در مورد ایمنی باتری شما را از حادثه‌های احتمالی نجات می‌دهد. ثانیا، سازندگان کویل باید همیشه ابزارهای خود را آماده نگه دارند. در نهایت، شما باید حداقل یک دانش اولیه در مورد قانون اهم داشته باشید.

بسیار مهم است که ایمنی اولویت اول شما باشد. اگر از یک ماد مکانیکی استفاده می کنید، یک اشتباه محاسباتی جزئی می تواند منجر به آسیب دیدن شما شود. برای مبتدیان توصیه می شود که از یک میکرو کویل با مقاومت حدود 0.50Ω استفاده کنند و تنها زمانی که تجربه کافی در ساخت کویل (کویل) داشته باشند، این مقدار را کاهش دهند. به همین دلیل همیشه یک اهم‌متر همراه خود داشته باشید. همچنین هنگام اعمال حرارت مستقیم به کویل خود مراقب باشید.

تعداد دفعاتی که کویل خود را بپیچید بر مقدار مقاومت آن تأثیر می گذارد. ابزارهای آنلاینی مانند Steam Engine وجود دارد که به شما کمک می کند تا با وارد کردن گیج سیم، قطر کویل و تعداد دفعاتی که سیم را می پیچید، مقاومت نهایی کویل را محاسبه کنید.

علاوه بر این، شما باید درک اولیه ای از محدودیت های قدرت ماد و باتری های خود داشته باشید. مقاومت کویل باید مطابق با محدودیت های قدرت باتری شما برای عملکرد ایمن انتخاب شود.

سیمی که استفاده می کنید چه گیجی باید داشته باشد

جدای از تصمیم گیری در مورد نوع سیمی که باید استفاده کنید، پیدا کردن گیج سیم مناسب برای استفاده نیز بسیار مهم است. گیج سیم را با قطر سیم اندازه گیری می‌کنند. به طور خلاصه، هر چه مقدار عددی گیج سیم بیشتر باشد، سیم نازکتر و مقاومت آن بالاتر است. به همین ترتیب عکس این معادله نیز درست است. این بدان معنی است که مقاومت نهایی یک کویل (که تعداد کویل آن پنج میباشد) با گیج سیم 26 از یک کویل مشابه که در آن گیج سیم 24 است بیشتر است.

قطر داخلی کویل

برای آسان کردن این پروسه، باید اول تصمیم بگیرید که یک کویل میکرو میخواهید بسازید یا ماکرو. کشف و استفاده از کویل های میکرو و ماکرو به روزهای اولیه استفاده از ویپ برمی‌گردد. تنها تفاوت بین کویل ماکرو و میکرو اندازه قطر داخلی است، همین!

میکرو – قطر داخلی آن معمولا بین یک تا دو میلی‌متر است

ماکرو – قطر داخلی آن معمولا بیشتر از 2 میلی‌متر است

نکته: اگر علاقمند به تجربه های جدید هستید، ساخت کویل کلاپتون را امتحان کنید. اساساً این کار شامل چرخاندن دو رشته سیم مجزا به دور یکدیگر با کمک مته یا با دست است. در نهایت سیم کلاپتون به وجود آمده را دور یک پیچ گوشتی بپیچید، درست مانند سیم تک رشته ای برای یک کویل معمولی، و شما یک کویل کلاپتون دارید.

این تکنیک با هدف ویپ بیشتر، مساحت سطح کویل را بدون تأثیر زیاد بر مقاومت آن افزایش می دهد.

نحوه پیچاندن سیم و درست کردن یک کویل

یک تکه سیم ببرید

اجازه دهید وارد آموزش عملی ساخت کویل شویم؛ مرحله هایی که شما باید آنها را رعایت کنید تا یک کویل بی عیب و نقص داشته باشید. قبل از شروع، از سیم‌بر استفاده کنید تا برشهایی تمیز از سیمهای ویپینگ داشته باشید (هر سیم باید بین 3 الی 4 اینچ باشد). برای تازه کاران، ما سیم کانتال را پیشنهاد می کنیم.

پیچاندن سیم ها

با استفاده از یک پیچ گوشتی: به گفته بسیاری از ویپرها، این دومین بخش سرگرم کننده در مورد ساخت کویل است (البته که اولین بخش استفاده از ویپنیگ است!). به سادگی پیچ گوشتی خود را در یک دست نگه دارید و با دست دیگر شروع به پیچیدن تکه سیم خود به دور آن کنید. سیم را محکم بکشید تا کویل ها محکم و صاف باشند (برای رسانایی بیشتر)، و از همپوشانی سیم‌ها خودداری کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که تعداد مناسبی از حلقه های سیم با توجه به مقاومت مورد نظر خود داشته باشید (برای محاسبه این مقدار از Steam Engine استفاده کنید)، در حالی که مطمئن شوید هر دو انتهای سیم در یک جهت (مانند پایه ها) قرار دارند.

استفاده کردن از یک کویل کن: این وسیله ابزاری است که به شما کمک می کند تا کویل خود را آماده کنید. برای استفاده از این ابزار، ابتدا باید قسمت بالایی آن را جدا کنید. سپس، به اندازه چند اینچ، سیم را از داخل سوراخ بالای این وسیله عبور دهید تا از سوراخ بزرگتر در سمت دیگر آن خارج شود.

در مرحله بعد، نیم دور سیم را به دور میله آهنی بپیچانید، و میله ای که می خواهید کویل روی آن انجام شود را به این وسیله که 30 میلی متر طول دارد متصل کنید. سپس، شروع به پیچاندن سیم کنید تا اینکه تعداد حلقه های کافی داشته باشید. قبل از پایان کار، این حلقه ها را محکم بکشید تا سفت شوند و در نهایت، کویل شما آماده است!

چطور کویل خودتان را نصب کنید

قبل از هر چیز، با جدا کردن قسمت مخزن دستگاه ویپ خود شروع کنید، سپس پیچ‌گوشتی یا دستگاه کویل‌کن (در حالیکه سیم به دور آن ها پیچیده شده است) را بالای محل مخزن نگه دارید. یک سر سیم را در اسلات منفی و سر دیگر سیم را در اسلات مثبت قرار دهید. سیم را تا حد امکان صاف نگه دارید و مطمئن شوید که کویل در جای خود قرار دارد. در آخر، پیچ گوشتی و یا دستگاه کویل‌کن را دور کنید تا از کویل جدا شوند و پیچ های کویل خود را محکم کنید.

تست اتصال کوتاه

در اینجا به اهم متر خود نیاز دارید. قبل از استفاده از کویل جدید خود، توصیه می شود مقدار مقاومت کویل را بررسی کنید تا از ایمنی اطمینان حاصل کنید و از اتصال کوتاه جلوگیری کنید. اگر اهم متر شما اتصال کوتاه را نشان می دهد، مسیرهای مخزن و کویل را بررسی کنید. اگر مشکلات همچنان ادامه داشت، سعی کنید کویل های خود را جابجا کرده و دوباره متصل کنید.

روشن کردن ویپ و از بین بردن نقاط داغ

پس از تعیین مقاومت کویل خود، باید دستگاه را برای اجرای آزمایشی آماده کنید. مخزن خود را با ماد ترکیب کنید و کویل خود را روشن کنید تا زمانی که در اثر حرارت شروع به قرمز شدن کند (فقط سیم KANTHAL / SS باید خشک بسوزد). در این مرحله، با استفاده از موچین، کویل داغ قرمز را فشار دهید تا نقاط داغ (مناطق غیر درخشان روی سیم) و سایر ناهماهنگی‌ها را از بین ببرید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که یک کویل یکنواخت درخشان داشته باشید.

قرار دادن فتیله در کویل

وقتی که کویل شما خنک شد، بعد از اینکه نقاط داغ را از بین بردید، زمان آن است که فتیله خود را اضافه کنید. توصیه می‌کنیم از پنبه ارگانیک استفاده کنید. اول، با قیچی مقدار کافی از پنبه را ببرید و آن را از داخل کویل عبور دهید، مطمئن شوید که از هر دو طرف کویل به اندازه نیم اینچ فتیله خارج شده باشند. دو انتهای فتیله باید به اندازه ای بلند باشد که داخل مخزن قرار بگیرد، ولی باید در نظر داشته باشید که فتیله ی خیلی بلند ممکن است مسیر عبور دود را ببندد.

تست نهایی

تقریبا همه چیز آماده است! قبل از شروع به ویپینگ، باید برخی از بررسی های اولیه را انجام دهید. ابتدا از مقاومت کویل اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز عیب یابی کنید. همچنین، بررسی کنید که تمام اتصالات و پیچ هایی که در حین ساخت کویل خود جدا کرده اید، به همان جایی که قرار است باشند بازگردند. هنگامی که همه سیستم‌ها آماده شدند، وقت آن است که از نتیجه کار خود لذت ببرید!

جمع بندی

ساختن کویل چیزی کمتر از هنر نیست. قبل از اینکه بتوانید یک سازنده حرفه ای کویل باشید و تجربه ویپنیگ خود را سفارشی سازی کنید، به تمرین و مهارت نیاز دارد. با این حال، هنگام یادگیری ساخت کویل، باید صبور بود، زیرا بهترین نتیجه ها با زمان و تجربه به دست می آید.

ساختن کویل به یکی از سرگرمی های مهم در دنیای ویپینگ تبدیل شده است. پس از خواندن این راهنما، می توانید به جای خرید کویل ویپ، شروع به ساخت کویل کنید. با گذشت زمان، شما ممکن است بهترین سازنده کویل موجود در جهان باشید! امیدواریم از راهنمای ساخت کویل ما برای مبتدیان لذت برده باشید.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×