خانه محصولات کاربری سبد خرید0
7 دلیل برای جایگزینی ویپ های یک بار مصرف با ویپ های چند بار مصرف

7 دلیل برای جایگزینی ویپ های یک بار مصرف با ویپ های معمولی

افزایش شدید دسترسی به ویپ‌های یک‌بارمصرف بدون تردید باعث شده است که بسیاری از افراد مزیت‌های استفاده از ویپ‌ها را دریابند. یک‌بارمصرف‌ها روش کاربردی آسان، بی‌دردسر و دردسترس برای استفاده از ویپ است و ظاهرا بهترین گزینه برای افراد سیگاری است تا ویپ را جایگزین سیگار کنند.

ویپ‌های چندبارمصرف که از دستگاه‌های پاد ساده تا ویپ‌مادها یا مادهای مکانیکی پیچیده را شامل می‌شوند، برای آن دسته از مبتدیان یا هر کسی که به سادگی استفاده از یک‌بارمصرف‌ها عادت کرده‌اند، دلهره‌آور است.

درست است که ویپ‌های شارژشدنی نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری از ویپ‌های یک‌بارمصرف دارند؛ اما دلایل زیادی برای استفاده از آن‌ها و ترجیح‌دادن‌شان در مقایسه با دستگاه‌های دورانداختنی وجود دارد. در این مقاله، نگاهی به برخی از مضرات ویپ‌های یک‌بارمصرف و مزیت‌های ویپ‌های شارژشدنی می‌اندازیم و تلاش می‌کنیم چرایی منطقی‌بودن روی‌آوردن به ویپ‌های شارژشدنی را بیابیم.

1. ویپ‌های یک‌بارمصرف آنقدر که به نظر می‌رسند، ارزان نیستند

ویپ‌های یک‌بارمصرف وقتی گزینه‌هایی واقعا کم‌هزینه به نظر می‌رسند که آن‌ها را با سیگارها مقایسه کنیم. آن‌ها با توجه به میزان استفاده شما از سیگار شاید بتوانند ماهانه برای شما صرفه جویی قابل توجهی انجام دهد.

با این حال، هنگامی که کمی حساب‌وکتاب انجام می‌دهید (و ما این کار را کردیم)، معلوم می‌شود که ویپ‌های یک‌بارمصرف دقیقا گران‌ترین روش هستند. همه گرانی این روش مربوط به جویس و قیمت آن در هر میلی‌لیتر است.

قیمت یک ویپ یک‌بارمصرف ۱۵۰۰ پاف حدود 250 هزار تومان و حاوی ۴ الی ۵ میلی‌لیتر جویس است. یعنی شما 50 الی 60 هزار تومان در ازای هر میلی‌لیتر می‌پردازید.
با استفاده از ویپ‌های یک‌بارمصرف ۵۰۰۰ پاف قطعا می‌توانید این هزینه را کاهش بدهید؛ با قیمت میانگین 350 هزار تومان و دارا بودن 10-13 میلی‌لیتر مایع، هزینه شما تا 25 الی 35 هزار تومان در هر میلی‌لیتر کاهش پیدا می‌کند.
شاید فکر کنید اینکه خیلی خوب است؛ اما نه در مقایسه با هزینه جویس‌های بسته‌بندی شده و قابل استفاده در ویپ‌های شارژ شدنی.

جویس های بسته‌بندی شده معمولاً در حجم‌های 30، 60 یا 100 میلی‌لیتر وجود دارند. میانگین قیمت هر 60 میلی‌لیتر جویس ویپ با کیفیت خود حدود 600 هزار تومان است و حتی اگر حساب و کتاب شما خوب نباشد، باز هم معلوم است که این قیمت بسیار ارزان‌تر از قیمت مربوط به هر میلی‌لیتر است.

در این مثال، شما فقط باید 10 هزار تومان برای هر میلی‌لیتر جویس بپردازید. علاوه بر این، خیلی راحت می‌توانید بطری‌های 100 میلی‌لیتر با قیمت حدود 700 هزار تومان پیدا کنید و هزینه‌های خود را تا حتی 9 هزار تومان در هر میلی‌لیتر کاهش بدهید!

لازم به ذکر است که هر دستگاه شارژشدنی با هر پاف می‌تواند جویس بیشتری را در مقایسه با ویپ‌های یک‌بارمصرف تبخیر کند.
این موضوع تقریبا در صورتی درست خواهد بود که شما از یک ویپ ماد ساب اهم یا ولتاژ بالا استفاده کنید. اما اگر از یک پاد نسبتا کم قدرت و کوچک یا ویپ قلمی استفاده کنید، تفاوت خیلی کمی با هم خواهند داشت.

2. ویپ‌های شارژ شدنی برای محیط زیست بهتر‌ هستند

لازم نیست حتما یک طرفدار دو آتشه محیط‌ زیست باشید که به حجم زباله‌های تولید شده توسط انسان‌ها اهمیت بدهید.

محصولات یک‌بارمصرف برای محیط زیست مضر هستند و شاید حتی برای کیف پول شما هم ضرر داشته باشند. زیرا هرچه زباله‌های بیشتری تولید کنیم، باید مالیات بیشتری برای دفع یا بازیافت آن‌ها بپردازیم.

اکنون بگذارید شفاف صحبت کنیم؛ ویپ‌های یک‌بارمصرف مهم‌ترین نقش را در تولید زباله‌های یک‌بارمصرف ندارند. اما تاثیر آن‌ها در حال بیشتر شدن است و به خاطر اجزای داخل این ابزار یک‌بارمصرف، ریسک‌های بالقوه بیشتری نیز وجود دارد.

بیایید ببینیم که با استفاده از ویپ‌های یک‌بارمصرف به جای ویپ‌های شارژشدنی، چقدر زباله بیشتری تولید می‌شود. این اعداد همه تخمینی هستند و بر اساس مصرف میانگین ویپ برآورده شده‌اند.

زباله‌های سالانه: ویپ یک‌بارمصرف ۱۵۰۰ پاف

  • باتری‌های لیتیوم-یون = 50 الی 100 قطعه
  • کویل = 50 الی ۱00 قطعه
  • پلاستیک‌های بسته‌بندی = 100 الی 200 قطعه

زباله‌های سالانه: ویپ یک‌بارمصرف 5000 پاف

  • باتری‌های لیتیوم-یون = 25 الی 50 قطعه
  • کویل = 25 الی 50 قطعه
  • پلاستیک‌های بسته‌بندی = 50 الی ۱00 قطعه

زباله‌های سالانه: ویپ پاد شارژ شدنی

  • باتری‌های لی‌یون = 1 الی 2 قطعه
  • کویل = 26 الی 52 قطعه
  • بطری‌های پلاستیکی = 8 الی 25 قطعه

در بسیاری از کشورها می‌توان ویپ‌های یک‌بارمصرف و اجزای آن‌ها را بازیافت کرد. اما آن‌ها را اغلب باید از زباله‌های دیگر جدا کرد؛ چه در سطل‌های زباله خانگی و چه با تحویل دادن آن‌ها به یک کارخانه بازیافت.

ثابت شده است که اگر باتری‌ها به همراه زباله‌های عادی پردازش شوند، باعث آتش‌سوزی و مشکلات دیگری در کارخانه‌های بازیافت خواهند شد. بنابراین، حتما اطمینان حاصل کنید که به روش مناسب از شر ویپ‌های یک‌بارمصرف خود خلاص می‌شوید.

3. ویپ‌های شارژ شدنی نیاز به شارژ شدن‌های مکرر ندارند

هزینه شارژ باتری ویپ هزینه اندکی است؛ شاید فقط چند سنت در روز. روی آوردن به مصرف ویپ چندبارمصرف قرار نیست تاثیر زیادی روی هزینه‌های شما بگذارد؛ اما مسئله مهم هزینه نیست، بلکه سهولت استفاده از آن‌ها است.

ویپ‌های شارژشدنی به ندرت حاوی باتری‌هایی بزرگ‌تر از 650 mAh هستند؛ به این معنی که معمولاً روزانه نیاز به شارژ مجدد دارند و بعضی اوقات بیش از یک بار در روز باید شارژ بشوند. همچنین، لامپ‌های هشدار دهنده سطح باتری در این ویپ‌ها همانند ویپ‌های شارژ شدنی نیستند، بنابراین راحت نمی‌توان گفت چه زمانی قرار است ویپینگ شما به یک باره متوقف شود.

یک ویپ قلمی‌شکل یا پاد متوسط به طور میانگین یک باتری 900-1000 mAh+ دارد و ظرفیت باتری بسیاری از آن‌ها بیش از 1500 mAh است. همین مقدار کافی است که پیش از نیاز به اتصال دوباره آن‌ها به یک پریز برق، حداقل تا دو روز به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. این به معنای شارژ کمتر و نگرانی کمتر از این بابت است که ویپ در حین استفاده در میانه روز از کار بیفتد.

در سطح بعدی، یک ویپ ماد بزرگ باتری‌ای با ظرفیت 3000-5000 mAh دارد. شما به احتمال خیلی زیاد از این نوع از ویپ با ولتاژ بیشتری استفاده خواهید کرد، اما باز هم در صورت پر بودن شارژ آن می‌تواند خیلی راحت چند روز بی‌دردسر از آن استفاده کنید.

4. طعم‌های بسیار متنوع برای ویپ‌های شارژ شدنی

ویپ‌های یک‌بارمصرف طعم‌های مختلفی دارند و اگر شما خوب بگردید، احتمالا طعم مورد علاقه خود را پیدا خواهید کرد. اما حتی این تنوع هم به خاطر فراوانی طعم‌های موجود در ویپ‌های شارژ شدنی اصلا به چشم نمی‌آیند. به معنای واقعی کلمه، هزاران ترکیب عطر و طعم برای انتخاب وجود دارد.

اگر میوه‌های شیرین و طعم‌های آب‌نباتی را دوست دارید، قطعاً تحت تاثیر ویپ‌های یک‌بارمصرف قرار خواهید گرفت. اما اگر ذائقه‌تان مثلا خیلی شیرین‌پسند نیست و چیزی مثل طعم نعناع و قهوه را می‌پسندید، بهتر است مایعات بسته‌بندی‌شده را انتخاب کنید.

جویس ها نه‌تنها گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب پیش روی شما قرار می‌دهند، بلکه حق ترکیب آن‌ها را هم به شما می‌بخشند.

نیازی نیست هزاران طعم را امتحان کنید تا بالاخره چیزی را پیدا کنید که مناسب‌تان باشد؛ می‌توانید خودتان برای خودتان خلقش کنید.

کمی منتول را به جویس توت فرنگی و کیوی خود اضافه کنید تا طعم جدیدی بیافرینید؛ یا چندین طعم موردعلاقه خود را با هم ترکیب کنید تا ترکیب کاملا جدیدی درست شود. انتخاب با شما است.

5. می‌توانید قدرت نیکوتین را خیلی راحت‌تر تنظیم کنید

معتقدیم که ویپینگ جایگزینی درخشان برای استعمال دخانیات است و می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کاهش مصرف نیکوتین و حتی ارائه آن در حالت کلی باشد. متأسفانه، اگر از ویپ‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید، کارتان سخت‌تر می‌شود.

ویپ‌های یک‌بارمصرف معمولاً با قدرت 2.5٪ یا 5٪ در دسترس هستند. اگرچه محصولاتی با قدرت پایین‌تر هم در بازار موجود است، اما پیدا کردن آن‌ها بسیار سخت است. مایعات الکترونیکی بسته‌بندی شده برای ویپ‌های شارژ شدنی معمولا از نظر میزان نیکوتین تنوع بیشتری دارند و در سطوح 0.3٪ الی 5٪ در بازار موجود هستند و تقریباً هر فروشگاهی انواع سبک‌تر ویپ‌ها از نظر نیکوتین را در انبار خود دارد.

حتی اگر نمی‌توانید بطری‌های جویس کم نیکوتین را راحت پیدا کنید، باز هم ساختن آن‌ها کار سختی نیست. نصف بطری مایع نیکوتین 2.5٪ (25 میلی‌گرم) را با نصف بطری مایع بدون نیکوتین مخلوط کنید و خودتان مایع 1.25٪ (12.5 میلی‌گرم) (تقریباً) بسازید.

6. لذت واقعی ویپینگ با ویپ‌های شارژ شدنی بیشتر است

ویپ‌های یک‌بارمصرف برای طوری طراحی شده‌اند که بیشتری جذابیت ممکن را برای کاربران داشته باشند. به همین دلیل، آن‌ها معمولا حاوی ترکیب 50/50  از PG و VG هستند. ویپ‌های یک‌بارمصرف شامل 70 درصد VG و ۸۰ درصدVG یا سایر ترکیب‌ها هستند و گزینه‌های محدودی برای انتخاب دارید.

نسبت PG و VG در مایع ویپ تفاوت زیادی در شدت طعم ایجاد می‌کند؛ اما مهم‌تر از همه، ضربه‌های وارده به عمق گلو در حین ویپینگ را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. جویس با نسبت PG بالاتر به طور کلی ضربه‌های واضح‌تری به گلو می‌زنند و این همان مزیتی است که بسیاری از افراد سیگاری سابق هنگام روی آوردن به ویپینگ، دل‌شان برایش تنگ می‌شود.

جویس ها برای ویپ‌های شارژ شدنی انواع بسیار بیشتر و جامع‌تری با نسبت‌های متفاوت PG/VG دارند. اگر فکر می‌کنید تحمل ویپینگ PG را ندارید، خیلی از افراد اینگونه هستند، حتی می‌توانید مایع‌هایی با تقریبا ۱۰۰ درصد VG پیدا کنید.

اطلاعات بیشتر درباره تاثیر PG و VG روی تجربه ویپینگ را در لینک «راهنمای انتخاب یک مایع ویپ عالی» بخوانید.

7. بسیاری از ویپ‌های شارژ شدنی را می‌توان سفارشی کرد

این موضوع تا حد زیادی درباره ویپ‌پادها، صدق نمی‌کند. اما اگر بخواهید ویپ خود را به یک ماد باتری دار ارتقاء بدهید، می‌توانید کمی دستکاری‌شان کنید.

با فرض اینکه ماد شما یک کانکتور 510 رشته‌ای داشته باشد (بیشترشان دارند)، خیلی راحت می‌توانید مخزن آن را با یک مخزن کوچک‌تر یا بزرگ‌تر عوض کنید یا مخزنی قابل‌بازسازی به جای آن قرار بدهید تا بتوانید کویل خودتان را بسازید.

می‌توانید دریپ‌تیپ‌ها را از شکل استوانه‌ای به شکلی شبیه نوک اردک تغییر بدهید یا حتی به شکل یک دهانه بزرگ‌تر دربیاورید تا به خنک کردن بخار کمک کند. می‌توان کاوری تزئینی یا محافظ روی ویپ‌ها کشید و ظاهری متناسب با سبک خود برای آن‌ها درست کرد. همچنین، می‌توانید این کاورها را برای پادهای رایج‌تر و کیت‌های ویپ قلمی هم پیدا کنید.

امکان سفارشی‌سازی ویپ‌ها مزیت فروش و منحصربه‌فردی از دید همگان نیست. اما حتی اگر فعلا هم به تعویض قطعه‌های آن‌ها فکر نمی‌کنید، اینکه بعدها نیز بتوانید این کار را بکنید امتیاز مثبتی است و فرقی نمی‌کند که بخواهید سبک ویپ‌ها را تغییر بدهید یا بخواهید طوری آن را بهینه‌سازی کنید که همانطور که می‌خواهید برایتان کار کنند.

حرف آخر

از نظر کارشناسان مجموعه ما، انتخاب بین استفاده از یک ویپ یک‌بارمصرف یا ویپ شارژشدنی اصلا سوال مهمی نیست. ویپ‌های چندبارمصرف مزیت‌های بسیاری دارند؛ هم از نظر هزینه و هم از نظر لذت بردن از ویپینگ و همین موضوع انتخاب را تقریبا آسان می‌کند. یک‌بارمصرف‌ها مطمئناً جایگاه خود را در جهان ویپینگ دارند؛ اما ما کاملاً مطمئن هستیم که شما از تغییر رویه و روی آوردن به استفاده از چندبارمصرف‌ها پشیمان نخواهید شد.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×